Fabrikanten van fatbikes hebben een nieuw type fiets geïntroduceerd: de ‘skinnybike’. Deze ontwikkeling volgt op voorgestelde wetgeving in de Tweede Kamer voor een helmplicht voor fatbikegebruikers en een verbod voor kinderen onder de 14 jaar.
De skinnybike heeft iets dunnere banden dan de fatbike en een korter, in hoogte verstelbaar zadel. Pieter van Beusekom van fatbikefabrikant Phatfour stelt: “Als de Tweede Kamer een deurtje dicht doet, dan maken we een ander deurtje open.”
Minister Madlener van Verkeer wijst op de juridische uitdagingen bij het implementeren van de nieuwe regels, vooral bij het wettelijk onderscheiden van fatbikes van andere e-bikes.
Niet alle fabrikanten delen dezelfde aanpak. Niels Willems van Brekr zegt: “Wij zijn ook voor een minimumleeftijd, maar als je dat alleen voor fatbikes gaat doen, los je het probleem niet op.” Hij pleit voor regels die alle e-bikes omvatten, aangezien deze allemaal kunnen worden opgevoerd.
De introductie van de skinnybike illustreert hoe snel fabrikanten kunnen reageren op potentiële regelgeving. Het roept vragen op over de effectiviteit van productspecifieke regels in een snel veranderende markt.