Speelgoedfabrikant Mattel heeft zijn poppenlijn uitgebreid met een Barbie-pop met het syndroom van Down. Het merk wil op deze manier “nog meer kinderen aanspreken met een pop waarin ze zichzelf herkennen en die hun omgeving weerspiegelt” en bijdragen aan het bestrijden van stigmatisering in de samenleving.
Lisa McKnight, namens de poppenmaker, zegt in een persverklaring dat het spelen met een pop uit een andere leefwereld het kind meer begrip en empathie kan bijbrengen, wat leidt tot een meer inclusieve samenleving voor iedereen.
De nieuwe pop heeft een gezicht en lichaam dat een getrouwe weergave is van vrouwen met het syndroom van Down, met een kortere lengte en langer bovenlichaam. Het gezicht is ronder met kleinere oren en een platte neusbrug, terwijl de amandelvormige ogen lichtjes schuin staan.
Mattel heeft nauw samengewerkt met de National Down Syndrome Society (NDSS) uit Amerika om de pop zo realistisch mogelijk te maken. Op deze manier wil de fabrikant alle kinderen de kans geven om zichzelf te zien in Barbie en hen aanmoedigen om met poppen te spelen die niet alleen op hen lijken.
Volg ons op